جدیرترین اخبار :
  • معرفی چابهار؛ بهشت سرمایه گذاری و گردشگری، در سطح ملی و بین‌المللی با همکاری ایران پرس
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار
  • حضور منطقه آزاد چابهار در اکسپو ۲۰۲۴
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • جهش تولید در مناطق آزاد نیازمند رفع موانع حقوقی و اجرایی است

اتفاقات خوبی در راه است؛ شتابِ گام دوم انقلاب در تنها بندر اقیانوسی ایران

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/11/17 | تعداد بازید :1610
اینجا چابهار؛ شهری در جنوب سیستان و بلوچستان که سال‌های زیادی با مشکلات عدیده‌ای همچون بیکاری جوانان و انواع محرومیت‌ها مواجه بوده است اما در طلیعه گام دوم انقلاب طرح‌های پیشرفت‌محوری در بخش‌های مختلف، عملیاتی شده است. از گنج پنهانِ سواحل مکُران برایتان روایت می‌کنیم.

چابهار را این روزها با عناوینی همچون پایتخت دریایی و تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شناسند که حتی از شمول تحریم‌های ظالمانه دشمن نیز خارج است. البته خارج بودن این منطقه مهم از فهرست تحریم‌ها ربطی به نگاه و رویکرد دشمنان در قبال ایران ندارد بلکه موقعیت راهبردی چابهار و اهمیت آن در جغرافیای لجستیکی کشورها باعث شده است که عملا نتوانند این بندر استراتژیک را تحریم کنند و این، فرصتی خدادادی برای بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود و کارشناسان اقتصادی زیادی بر این باورند که دنیا نمی‌تواند جایگاه لجستیکی چابهار را نادیده بگیرد. 

با این وجود، نباید تعجب کرد که رقبای ما دست به هر کاری می‌زنند تا ما را نسبت به برنامه‌های توسعه‌محور کشور بدبین کنند.

ولی هم‌اینک جریانی مردم‌محور پا به عرصه اجرایی کشور گذاشته تا با ایجاد تحولاتی بنیادین، ریشه محرومیت را در مناطقی همچون سواحل مکُران در جنوب سیستان و بلوچستان بخشکاند و نهال پُربار پیشرفت و آبادانی به‌جایش بنشاند تا پس از سال‌ها مشقت و رنج، نور امید در دل‌های مردمان بلوچ روشن و گنج پنهانِ این دیار، نمایان شود.

آیا می‌دانید در منطقه‌ای که قبل از انقلاب مردم از کمترین امکانات زندگی برخوردار بودند و دریا، تنها ممر گذران زندگی‌شان بود چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن است؟ اگر مطلع نیستید لطفا این گزارش را دنبال کنید.

بیش از سه دهه قبل، بیابانی در حاشیه دریای مکُران (عمان) وجود داشت و نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفت این بیابان را به محلی برای فعالیت‌های صنعتی و تجاری تبدیل و رونق اقتصادی این دیار را شکوفا کند و درنهایت این منطقه به عنوان یکی از مناطق آزاد ایران در اوایل دهه ۱۳۷۰ و دیواربه‌دیوار شهر چابهار و در کرانه دریای مکُران و آب‌های اقیانوسی بنیان گذاشته شد تا لقب تنها بندر اقیانوسی کشور را از آن خود کند.

آری، منطقه آزادی به وسعت ۸۲ هزار کیلومتر مربع در نوار ساحلی مکُران و آب‌های اقیانوسی، چنان ظرفیتی دارد که امروز فولادسازان بزرگ کشور تصمیم گرفتند مجهزترین مجموعه فولاد را در این منطقه راه‌اندازی کنند و در همین راستا ایجاد شهرک پتروشیمی نیز درحال ساخت است و دیری نخواهد پایید که چابهار به قطب صنعت و تجارت کشور و منطقه تبدیل شود و رهبر معظم انقلاب چه زیبا چابهار را تعبیر و از سواحل مکُران به عنوان گنج پنهان یاد کردند.

چابهار، رو به پیشرفت است اما انگار برخی نمی‌خواهند مردمِ ما از این ظرفیت و اتفاقاتی که قرار است آن را متحول کند آگاه شوند، پس با رگبار خبرهای ناامیدکننده از نقاط مختلف کشور سعی دارند مردم را متقاعد کنند که ایران راهی جز زانو زدن در مقابل استکبار ندارد درحالی که رهبر فرزانه‌مان با هوشیاری و دریات وصف‌نشدنی، دست آن‌ها را رو کردند و به مقامات اجرای کشور نسبت به پیشرفت سواحل مکُران توصیه‌های جدی کردند. در گذشته دولت‌های فشلی آمدند اما نتوانستند و یا اینکه نخواستند این توصیه مهم محقق شود.

اما آنچه که پیداست؛ رییس دولت سیزدهم که با پیشانی‌بند «دولت مردمی و ایران قوی» برای شکوفایی و اقتدار ایران عزیز پا به میدان آبادگری نهاده است در دومین سفر استانی خود به چابهار آمد تا نحوه استفاده از این گنج پنهان را مورد بررسی قرار دهد و درنتیجه با هجمه‌های فراوانی از سوی معاندان و بدخواهان میهنمان مواجه شد و همه ما شاهد هستیم بلندگوهای دروغ‌پراکنی وابسطه به دشمن چگونه با سناریوسازی‌ و داستان‌سازی‌های مختلف تمامی توان خود را برای نا امید کردن مردم به کار گرفتند تا برنامه‌های پیشرفت‌محور دولت به چشم نیاید و کیست که نداند مزدوران رسانه‌ای دشمن، چگونه مردمِ مظلوم کشور خود را با حقوق‌های میلیاردیِ معامله کردند درحالیکه ملت‌فروشی، در مرام یک ایرانی اصیل نیست. به فرموده مقام معظم رهبری «ما ملت مظلومی هستیم اما قوی هستیم همچون مولایمان علی‌ابن ابیطالب (ع)»

کاش برخی از ایرانی‌نماهایی که امروز سرباز رسانه‌ای دشمنانمان شده‌اند شعور و مرام و معرفت را از آن دختر شرافت‌مند شیرازی می‌آموختند که وقتی خبرنگار از او سوال کرد چرا واکسن ایران‌برکت تزریق کردی پاسخ داد « برای اینکه به ساخت ایران کمک کنیم» آری او اگرچه درظاهر کم‌توان ذهنی است اما با شعور و معرفتش، اصالت یک بانوی ایرانی را به دنیا نشان داد و اینجاست که می‌گویند میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی هیچ ربطی به شعور آدم‌ها ندارد...

اینجا ایران است، تهران و انزلی و شیراز و چابهار نداریم، همه‌اش سرای‌ ایرانیانِ باشرافت و با اصالتی است که دل در گِرو پیشرفت و آبادانی و عزت کشور دارند. کشوری که وجب به وجب خاکش با نام جوانانی مزین شده است که برای هر وجب از مام میهن، جان‌ها و سرها دادند، این خاک هنوز هم مادرانی چشم به انتظارِ استخوانی از گُل‌پسرانشان دارد، پدرانی دارد که داغِ فرزند کمرشان را شکست اما کمر خم نکردند تا مبادا دشمن خوشحال شود.

بلوچستانِ ایران را که خوب می‌شناسید؛ اینجا، از قلب بلوچستان، یازده‌ساله‌هایی همچون نوجوان شهید سبیل اخلاقی برای حفظ خاک وطن به جبهه دفاع از کشور رفتند و مظلومانه جان دادند. پس بدخواهان و کینه‌توزان عالم بدانند، اینک وقت رویش لاله‌های ایران فرا رسیده است « با رمز گام دوم انقلاب»

شاید معدود افرادی تحت تاثیر مواجب‌بگیرانِ رسانه‌ایِ دشمن که از قضا فارسی هم حرف می‌زنند عنوان کنند؛ بعد از گذشت چهل و سه سال تازه یاد آباد کردن ایران افتاده‌اند و از این قبیل سخنان! که در پاسخ باید بگوییم انقلاب آمد تا ایران را آباد و به ملتش عزت دهد اما برخی بی‌مرام‌ها، آرمان و هدف والای انقلاب را ندیدند و چشمشان برای دلارهای دشمن برق زد و بجای اینکه در کنار مردم خود بایستند، در مقابل مردم ایستادند و عاملِ تحریم ایران شدند و به تشدید آن دامن زدند.

برای پول و ثروت‌اندوزی بیشترِ خود و اطرافیان‌شان تحت عناوینی همچون فعال مدنی برای خود جُرم سیاسی درست کردند و گرین‌کارت آمریکا و انگلیس گرفتند و آنجا نوکرِ حلقه‌بگوش شقی‌ترین موجودات کره خاکی شدند و تا می‌توانستند اطلاعات غلط به سازمان‌های مثلا حقوق بشری بین‌المللی دادند تا مردم ایران را در تنگنای تحریم قرار دهند که شاید بتوانند در مسیر انقلاب مانع ایجاد کنند. بیشترِ مشکلات ما از اول انقلاب تاکنون بر گردن شما است که در این جنگ نابرابر، ستون پنجم دشمن بودید و همه ما این را خوب می‌دانیم پس برای ما فیلم بازی نکنید چون آنچه را که فکر می‌کنید، خودتان هستید...

 چه شد؟! طی سال‌های گذشته، ایران هر روز قوی و قوی‌تر شد و در این جنگ اقتصادی و رسانه‌ای هم مثل دوران دفاع مقدس پیروز و سربلند از میدان بیرون خواهد آمد اما بدانید که خیانت به مام میهن، سرنوشتی بس تلخ و ناگوار دارد.

۴۳ سال گذشت و انقلاب همچنان سرِپا و استوار به سوی اهداف عالی خود گام برمی‌دارد و دیر نخواهد شد که دشمن هم متوجه می‌شود شما چه کلاه بزرگی بر سرش گذاشته‌اید و آن‌وقت است که طعم زهرآلود میوه خیانتتان را خواهید چشید.

شعور ملت ایران را دست کم گرفتید و تصور می‌کنید که مردم نمی‌دانند همه این مشکلات و گرفتاری‌ها نتیجه خیانت‌های شماست که باعث و بانی تحریم و محاصره اقتصادی ایران شدید و شرم‌آور اینکه هنوز هم نفهمیده‌اید که دستانِ به خون آغشته‌تان برای ما رو شده است و در شبکه‌های مختلف برای ما ادای دایه عزیزتر از مادر را درمی‌آورید.

ما با وجود همه مشکلات معیشتی و اقتصادی که برایمان ایجاد کردند، در حال برگزاری جشن‌های چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمندمان هستیم و دشمنان و بدخواهان کشورمان درحال خودخوری و فحاشی در دنیای مجازی هستند چراکه می‌دانند عاقبتشان، عاقبتی همچون صدام و دیگر نوکرانِ آمریکا و انگلیس و اسرائیل است. کاش حداقل کمی از مرام علی لندی پسربچه ایذه‌ای یاد می‌گرفتید که برای نجات همنوعانش از همه رویاهای خود دست کشید و به آتش زد. اینجا هنوز هم بوی ارزش‌ها طنین‌انداز است، تا کور شود آن‌کس که نمی‌تواند این زیبایی‌ها را ببیند.

به کوری چشم دشمن، همزمان با دهه مبارک فجر ۱۴۰۰ هزاران طرح اقتصادی و عمرانی درحال افتتاح و کلنگ‌زنی است، حتی در مناطقی که فکرش را نمی‌کردند، بزرگ‌طرح‌هایی درحال اجرا است که حتی در مخیله دشمنان‌مان هم نمی‌گنجد.

اینجا فقط گوشه‌ای از ایرانِ پُرگهر است، چابهار؛ گنجِ پنهانی که دیگر آشکار شده و موسِم بهره‌برداری از آن فرا رسیده است. منطقه‌ای که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر استراتژیک بودنش صحه گذاشته و از آن به عنوان شاه‌راه تجارت جهانی یاد می‌کنند.

در دولت مردمی، قرار است مدیرانِ تحول‌گرا چنان کارزاری را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها به راه بیندازند که دنیا را شگفت‌زده خواهد کرد و در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح‌های جدید چابهار چه نیک گفت استاندار سیستان و بلوچستان « مدیران تحول‌گرا، سربازانِ روح‌الله هستند» امام راحلمان و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی اگرچه در بین ما نیست اما مردم ما هرساله با آرمان‌های والایش تجدید پیمان می‌کنند.

آمریکا و متحدانش رو به افول هستند چون دوقطبی و موازنه قدرت درحال شکل‌گیری است، طرح بزرگراه استراتژیک چین به گوادر پاکستان در نزدیکی چابهار بوده و خط آهن چابهار درحال اتصال به خطوط سراسری است، دشمن گوش‌هایش را محکم بگیرد چون صدای سوت قطار چابهار - انزلی به زودی به صدا درخواهد آمد و کریدور جنوب به شمال راه‌اندازی و از آنطرف روابط اقتصادی ایران و روسیه تقویت می‌شود و دنیای تازه‌ای در روابط لجستیکی کشورها ایجاد خواهد شد.

همین امروز بیش از سه ‌هزار و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی و زیربنایی در منطقه آزاد چابهار درحال اجرا است و در چشم‌انداز هفت ساله علاوه براینکه سالانه چهار هزار میلیارد دلار آورده برای ایران دارد، بیش از ۲۰ هزار شغل جدید هم ایجاد خواهد کرد و این جدای از ۲ هزار میلیارد تومان طرحی است که در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در چابهار کلنگ‌زنی شد.

به گفته محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار؛ طرح‌هایی در حوزه پتروشیمی چابهار درحال تکمیل است و تا سال ۱۴۰۳ بیش از هشت هزار نفر از جوانان این دیار مشغول به کار خواهند شد.

بندر چابهار توسعه پیدا کرده و طرح‌های توسعه‌ای آن همچنان درحال پیشرفت است تا برگ زرینی برای کتاب آبادانی میهن‌مان باشد.

در بحث احداث بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان نیز برنامه‌های مفصلی در دستور کار دولت مردمی است که طعم شیرین آن را در آینده‌ای نچندان دور خواهیم چشید.

احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار هم به عنوان آخرین پازل توسعه این دیار تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و لقب پایتخت دریایی ایران به‌حق برازنده منطقه آزاد چابهار خواهد شد.

اینجا ایران است، وجب به وجب خاکش به حرمت خون جوانان وطن، قداست پیدا کرده است و این ملت شهیدپرور همچنان راه پُرافتخار ولایت و سربازی امام زمان (عج) را با عزت و اقتدار کامل طی می‌کند.

می‌طلبد نسل جوان‌مان بعد از آزمون و خطاهای گذشته، همچون جوانان انقلابیِ دوران دفاع مقدس عمل کنند و برای ساختن ایرانی قوی، تعصبات و لج‌بازی‌های سیاسی را کنار بگذارند و منافع مردم را درنظر بگیرند چراکه گرانی‌های امروز و مشکلات اقتصادی، انصافا در شان ملتی نیست که بیش از ۴۰ سال جانانه پای ارزش‌های کشور ایستاد.

گام دوم انقلاب «با توجه به استفاده از ظرفیت جوانان» آغاز شده است و هدفش تعالی کشور در همه ابعاد است و باید با رفع موانع اقتصادی و برطرف کردن دغدغه‌های معیشتی مردم، اهداف ارزشمند انقلاب را محقق کنیم. البته در این مسیر یک ضرورت دیگر هم شدیدا احساس می‌شود و آن رعایت حق‌الناس است « افرادی که توانایی و قدرت انجام کارهای بزرگ را ندارند در جایگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر کشور قرار نگیرند، چه به اشتباه و چه با لابی‌گری و رایزنی‌های دیگر»

 

منبع : ایرنا

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل